După cinci ani, o ședință foto cu prințesa Amalia

       Pe Daniela și Bogdan i-am cunoscut în 2013, anul în care au hotărât să-și unească destinele. Ne-au ales pe noi la recomandarea unui prieten și încă de la început am simțit că vom fi mai mult decât două părți într-o convenție contractuală.
     Nunta lor a fost ca un basm frumos și dovadă stau fotografiile și filmările făcute de noi. Oamenii au fost relaxați, frumoși și foarte, foarte îndrăgostiți unul de celălalt. După ce toate materialele foto și video au fost prelucrate, transpuse în albume foto și filmulețe video, ne-am desparțit prieteni și ne-am văzut fiecare de drum.
     Surpriza a venit în urmă cu o lună de zile, când Daniela și Bogdan ne-au contactat pentru o nouă ședință foto. De data asta a fost vorba despre cel mai mic membru al familiei lor, drăgălașa Amalia.

sedinta+foto+1

     Amalia are 7 luni și arată o ca o prințesă conștientă de propria ei frumusețe. Ședința foto a fost ca o joacă între copii de mai multe vârste. Pe de o parte Daniela și Bogdan, la fel de îndrăgostiți ca în prima zi, care acum își priveau fiica cu ochii plini de mândrie și dragoste, pe de altă parte Amalia, o dragălăşenie de fetiță, cu privirea senină și zâmbetul până la urechi.     Timp de două ore ne-am jucat, am râs în hohote și bineînțeles am făcut multe, multe fotografii. De fapt, cea mai grea parte a muncii noastre a fost făcută chiar de Amalia care a fost toată numai un zâmbet, așa că n-a trebuit decât să fim lângă ea.

sedinta+foto+2

     După cinci ani, un cuplu fericit, Daniela și Bogdan, a revenit cu fetița lor pentru o ședință foto. Despre asta vă vorbesc aici. Despre mulțumirea și mândria noastră atunci când clienții revin pentru că, la rândul lor, au fost mulțumiți de serviciile noastre. Când Daniela și Bogdan au apelat din nou la noi pentru o ședință foto cu fiica lor, am avut confirmarea că știm să ne facem bine treaba.

sedinta+foto+3

     Toate fotografiile Amaliei au fost făcute la doar 40 de km de Focșani, nu ne-am deplasat sute de km pentru asta. Dacă oamenii sunt fericiți vom surprinde asta în fotografiile noastre. Nu întotdeauna contează locația aleasă pentru ședința foto; cel mai mult contează bucuria și fericirea de pe chipurile oamenilor.
     

sedinta+foto+4
sedinta+foto+6
sedinta+foto+7
sedinta+foto+8
sedinta+foto+9
sedinta+foto+10
sedinta+foto+11
sedinta+foto+12
sedinta+foto+13

     Acum Amalia are propriul ei album foto profesional și cu siguranță va reveni la noi și pentru altele. Cu toții facem fotografii frumoase, în format digital, cu telefonul sau cu un aparat foto, de obicei unul micuț de călătorii. Dar ele rămân uitate pe un computer sau le stocăm pe diferite harddiskuri externe. Și, din sutele de fotografii făcute, ne trezim la un moment dat că nici una nu merită expusă într-un album foto. Amalia se va bucura de albumul ei foto și peste 20 sau mai mulți ani. Îl va arăta copiilor, nepoților, vor râde și vor compara fețele celor mici, cine cu cine seamănă, la diferențe de ani și ani.

sedinta+foto+14

     Vino la noi să-ți păstrezi amintirile într-un album foto care va rezista în timp și familia ta se va bucura ani la rând să te vadă, derulând paginile albumului. Grafix Studio face fotografii profesionale expuse pe hârtie foto într-un album pe care îl vei avea pentru toată viața.

Cutia voastră cu dragoste şi amintiri

         De când am înfiinţat Grafix Studio, ca fotografi de nuntă, am căutat mereu să vă oferim vouă, atunci când începeţi viaţa împreună, amintiri de neuitat. Unul din modurile în care vă aducem aminte de momentele emoţionante şi frumoase ale nunţii este albumul de nuntă. Pentru că închide între coperţile sale cele mai importante momente ale nunţii voastre, albumul de nuntă este atât de important pentru noi încât am căutat, de-a lungul anilor, să-l transformăm într-o mică operă de artă.
         Ei bine, acum am ajuns la momentul la care am început să căutăm pentru albumul foto de nuntă o cutie care să-l îmbrace, să-l cuprindă cu dragoste și să-l completeze. Am căutat, fără a avea mari speranțe că vom găsi ceea ce ne doream, nu un obiect, ci o prelungire a albumului nostru, care să păstreze înăuntrul său toată frumusețea fotografiilor nunţii voastre.
         Am probat zeci de cutii pentru album, de felurite forme, dimensiuni și culori. Nici una dintre ele nu a reușit însă să se ridice la nivelul la care ne doream. De ce? pentru că albumul foto are un nivel calitativ atât de înalt, încât cutiile simple, lucrate neglijent, fără grijă la detalii, nu s-au potrivit niciodată cu el.

       Așa ne-a venit ideea de a renunța la banalele cutii de serie și de a încerca un material clasic şi rafinat: lemnul. Am căutat mult timp un meșter care să ne satisfacă exigențele și să creeze pentru noi cutia perfectă, unică. Un prieten ni l-a recomandat pe Arthur Racu așa că ne-am dus până la Constanța să-l cunoaștem. Mai bine de trei săptămâni am făcut împreună schițe, probe de culori și texturi, simulări de forme și dimensiuni. După ce am definitivat designul am trecut la proba practică. Primul produs l-a lucrat la cote atât de exacte încât la final nu mai putem deschide capacul; se formase un vid în interiorul cutiei și cu greu am reușit s-o deschidem :)      

    Arthur lucra exact așa cum ne doream noi, pe dimensiuni exacte, cu o grijă incredibilă la detalii. Atât de atent e la finisaj, încât îi ia mai mult de patru ore să facă o astfel de cutie. Am stat lângă el, de la prima tăietură în lemn, până la ultima șlefuire. Peste patru ore a tăiat, asamblat, vopsit și șlefuit, pentru ca la final totul să se potrivească perfect, la milimetru. Cutia noastră a ieșit o poezie!

A83I9211copy.jpg
album nunta grafix studio

         Lemnul fin e prelucrat cu mare grijă astfel încât, ținând cutia în mână, simți nevoia s-o mângâi, s-o miroși, să-i simți textura, căldura. Capacul parcă pluteşte, iar rotunjimile ușor înnegrite ale colțurilor șlefuite manual ies din tiparul clasic, dreptunghiular. O linie mediană neagră desparte capacul de restul ansamblului, creând un plus de volum și de eleganță. Designul modern se îmbină într-un echilibru perfect cu textura fibroasă a lemnului natural într-o combinație de nuanțe de gri.

album nunta grafix studio
album nunta grafix studio

        În final, se pare că am găsit cutia potrivită pentru voi, care va păstra cu rafinament înăuntrul ei albumul cu fotografiile începutului vieţii voastre împreună.

Erori în fotografia alb-negru

         Fanii fotografiilor alb-negru sunt poate la fel de numeroși precum fanii fotografiei în general. Din nostalgie, pentru a fi în pas cu ultimele trenduri, pentru că se lasă seduși de emoția pe care o fotografie alb-negru bine făcută o transmite și pentru încă alte multe motive, inclusiv fotografii de ocazie au folosit cel puțin o dată filtrele pe care aparatele foto le pun la dispoziție pentru a-și păstra amintirile în format alb-negru.
         Însă asta nu înseamnă că orice fotografie astfel executată (sau transformată ulterior) este o mică operă de artă. Dimpotrivă, este mult mai ușor să strici o fotografie monocromă, așa cum este mult mai greu să faci una memorabilă.
         Iată care sunt cele mai frecvente greșeli întâlnite în cazul fotografiilor alb-negru:
1. Atenție la culori. Atunci când o fotografie alb-negru pare perfectă pentru a fi transpusă în tonuri de griuri, trebuie să fim atenți dacă nu cumva exact culorile sunt cele care susțin compoziția.

Dacă fotografia este susținută de culoare, atunci nu trebuie să renunți la ea.jpg

2. Lipsa unui „centru de interes”. Cum unei fotografii alb-negru îi lipsesc culorile care să atragă atenția sau să emoționeze, fotografia alb-negru trebuie să aibă ceva care să preia aceste funcții, un așa numit „centru de interes”, o poveste ușor identificabilă, un mesaj.

O astfel de fotografie îl „pierde” pe cel care o privește, acesta neștiind unde să se uite.jpg

3. Sensibilitate foarte mare. În cazul fotografiilor alb-negru, utilizarea unei valori ISO ridicate (ISO este un indicator al sensibilității senzorului sau a filmului, unde un număr mai mare înseamnă o sensibilitate mai mare), cu atât mai mare este și „zgomotul” (noise) captat de senzor. De aceea, se recomandă folosirea valorilor joase ale ISO. Este posibilă îndepărtarea „zgomotului” cu ajutorul programelor speciale, însă există riscul ca detaliile fotografiei să se piardă.

ZGOMOTUL ESTE MAI VIZIBIL ÎNTR-O POZĂ ALB-NEGRU.jpg

4. Fond uni (ex: cerul fără nori). Dacă, de exemplu, în fotografia ta se regăsește o mare parte din cer, asigură-te că acesta nu este perfect senin, pentru că altfel va ieși precum o mâncare fără sare. Va fi un fond fad, fără relief, fără contraste. Dacă unui cer senin îi răpești culoarea, ce îi mai rămâne? Pe de altă parte, dacă este vorba de un cer înnorat, atunci șansele ca fotografia ta alb-negru să capteze atenția privitorului este foarte mare. Iată două imagini în care cerul apare senin și înnorat. Diferența este grăitoare, corect?

cer senin.jpg
cer înnorat.jpg

5. Lipsa contrastului. Idealul este ca o fotografie alb-negru este să conțină contraste, incluzând albul și negrul (nu numai nuanțe de gri). Nu este vorba de a exagera cu contrastul, însă o fotografie în care există numai griuri este una mai puțin expresivă, precum în exemplul de mai jos.

CONTRASTE.jpg

6. Fotografiere exclusiv în format JPG. Formatul JPG are ca rezultat un fișier comprimat din care se pierde multă informație. Aparatele de fotografiat au opțiunea de a lucra în formatul RAW, ceea ce permite păstrarea și modificarea separată a tuturor valorilor imaginii. Acest format îți oferă posibilitatea de a-ți afirma creativitatea, de a personaliza fotografia, astfel încât rezultatul final să fie unul spectaculos. De asemenea, o fotografie alb-negru, făcută în format JPG nu poate fi colorată ulterior, în caz că nu vă place rezultatul.
7. Compoziția slabă. Compoziția în fotografiile alb-negru este vitală. De aceea se recomandă cunoașterea regulilor de compoziție. Chiar dacă acestea nu vor fi respectate întotdeauna, important este să fie încălcate intenționat, în cunoștință de cauză, cu un scop anume.

CÂT ESTE DE IMPORTANTĂ O COMPOZIȚIE REUȘITĂ.jpg
 Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Evitarea acestor erori aduc fotografiile alb-negru foarte aproape de autenticitate, valoare, emoție.
Sursă aici.

Fotografia narativă. Ghid complet (partea a II-a)

 

Cum unim totul – scenariul
        Cum spuneam în prima parte, spre deosebire de un film sau de o carte care au un scenariu ce se lasă descoperit treptat, în timp, pe măsură ce se derulează sau avansăm cu cititul, o fotografie își dezvăluie întreaga poveste într-o fracțiune de
secundă. Dar asta nu înseamnă că nu are și ea, la rândul său, un scenariu. Într-o fotografie, toate elementele poveștii se află simultan la dispoziția spectatorului. Însă acesta trebuie ghidat în „lecturarea” lor. Fotograful dispune de nenumărate
resurse și tehnici pentru a face asta, scoțând mereu în evidență elementul central al fotografiei. Iată câteva exemple:

1. Lumina: Zonele mai luminoase ale fotografiei sunt cele care atrag primele atenția, fiind văzute înaintea zonelor obscure ale fotografiei.

2. Curbe, linii și puncte de fugă: Într-o compoziție, punctele de fugă și elementele liniare sunt cele mai bune metode de a conduce spectatorul în „lecturarea” fotografiei.

3. Profunzimea câmpului: Focalizarea și estomparea sunt alte metode care facilitează ghidarea privirii și a atenției persoanei care privește o fotografie. În mod natural, creierul se centrează mai întâi pe zonele mai clar definite și apoi pe celelalte.

fotografie-mireasa

4. Privirea: Pentru a dirija rapid privirea într-un anumit punct al fotografiei cel mai simplu este ca personajul acesteia să se uite și el în aceeași direcție. Oamenii sunt curioși din fire, așa că vor urma, inconștient, traseul indicat – întâi ochii personajului
și apoi zona/obiectul spre care acesta privește.

buchet-mireasa

5. Direcția naturală: Cu excepția cazurilor în care privirea este „ghidată” de către fotograf într-o anumită direcție, în mod normal avem tendința să privim o fotografie de sus în jos și de la stânga la dreapta.

1684.jpg

       Să ai deja o istorie în minte în momentul în care apeși pe butonul declanșator crește șansele ca aceasta să fie surprinsă în fotografie. În fond, o imagine fără mesaj, fără istorie sau fără emoție este o imagine goală asupra căreia nimeni nu va avea de ce
să-și oprească atenția și admirația, întrucât nu transmite absolut nimic.

Fotografia narativă. Ghid complet (partea I)

            Care a fost ultima fotografie care te-a impresionat? Care te-a lăsat fără cuvinte sau, pur și simplu, te-a fermecat și încă te mai gândești la mesajul ei? Așa e că nu era o compoziție de forme și culori și... nimic mai mult? Așa e că acea fotografie a reușit să-ți transmită ceva? O stare, un sentiment, o emoție... A reușit să-ți spună o poveste. De fapt, asta fac toate fotografiile memorabile: spun o poveste, conțin o istorie impresionantă pe care reușesc să ți-o transmită la prima vedere.

          Spre deosebire de un film sau o piesă de teatru care au la dispoziție o oră și jumătate sau două, spre deosebire de o carte care are cel puțin o sută de pagini în care să-și detalieze poveștile, o fotografie are la dispoziție ceea ce surprinde într-o miime de secundă. Sau, cu alte cuvinte, îngheață timpul în momentul în care fotograful a apăsat butonul declanșator, iar asta face să pară extrem de greu să poți „povesti” ceva prin intermediul imaginii rezultate. Nu este vorba nici măcar de o serie de imagini statice, ci doar de una singură. De fapt, ceea ce transformă o fotografie într-o experiență fascinantă este puterea subtilă cu care ne atrage și ne moțiovează, captivându-ne atenția. O micro-istorie, cu toate detaliile, cu început, conținut și sfârșit „spuse” simultan.

          Elemente indispensabile într-o fotografie narativă: desigur că nu se pot include toate elementele următoare într-o sigură fotografie, însă cu cât mai multe, cu atât mai ușor îi va fi celui care privește să înțeleagă povestea.

- Un context fizic: Decorul (fundalul) în care are loc povestea. Poate fi natură, oraș, o stradă, un restaurant, o cameră sau chiar interiorul unui obiect etc, cu condiția să fie ușor identificabil. Și nu este vorba aici de numele locaţiei, ci de faptul că trebuie ca privitorul să înțeleagă clar unde este făcută fotografia.

- Un context temporal: Poți transmite prin modul în care este făcută fotografia o referință în legătură cu momentul din zi/an în care a fost făcută? Este dimineața, este la apus, vară sau iarnă? Fotografiile care includ indicii temporale au o mai mare încărcătură narativă decât cele din care, oricât ai privi, nu poți să deduci nimic în legătură cu contextul temporal.

- Un context emoțional: Fotografia trebuie să definească cât mai clar o emoție predominantă. Nu este obligatoriu să fie singura, ci doar cea care va prevala în fața tuturor celorlalte. Direcția vizuală aleasă pentru fotografie trebuie să conducă și ea către emoția predominantă. De exemplu, va fi greu ca sentimentele să fie exprimate prin intermediul unei fotografii în culori vii și calde.         

- Un element protagonist: Prin „element” înțelegem o persoană, un obiect, un peisaj, orice poate deveni protagonistul (personajul principal) fotografiei. Acesta trebuie stabilit înainte de a fi făcută fotografia și nu lăsat la întâmplare.

- va urma -

Din secretele de bază ale realizării unui film de nuntă perfect

        Atunci când filmezi un eveniment în plină desfășurare – așa cum este o nuntă -, nu ai decât o singură ocazie pentru a surprinde anumite momente în mișcare. Nu este tipul de filmare pe care s-o poți repeta la infinit, până când totul iese perfect.
        Cameramanul trebuie să se afle în momentul și locul exacte pentru a înregistra secvențele cele mai reprezentative ale nunții, cele care ulterior vor deveni poate cele mai prețioase amintiri ale tinerilor căsătoriți.

        Iată câteva dintre secretele care stau la baza unei filmări profesioniste:

- Nu promite mai mult decât este fizic posibil. Așteptările clienților trebuie să fie realiste, ei trebuie să înțeleagă că pelicula va reda cele mai importante momente precum pregătirile, ceremonia în sine și petrecerea.

- Echipamentul trebuie instalat înaintea începerii evenimentului. Este necesar ca operatorul să inspecteze înainte locația pentru a-i vedea particularitățile și a-i exploata avantajele în cadrul filmărilor (ce tipuri de lumini există, ce dimensiune are spațiul de desfășurare, dacă este alcătuit din una sau mai multe încăperi etc).

- Înainte de începerea ceremoniei religioase sau a petrecerii, este nevoie de probe pentru a stabili care este locul perfect de unde se poate filma.

- În timpul ceremoniei religioase, unii cameramani preferă un loc fix – cel inițial ales, de unde filmează totul, alternând planurile, iar alții optează pentru un mod personal de filmare – urmând îndeaproape mirii. Deși mireasa este, până la urmă, personajul principal al evenimentului, camera nu va fi tot timpul fixată doar pe ea, nunta aparținând, în egală măsură, și mirelui. În general, este filmată întreaga slujbă, urmând ca la montaj să rămână un film coerent, din care să nu lipsească momente esențiale.

- În ceea ce privește petrecerea, cameramanul trebuie să cunoască locul pe unde vor intra mirii și invitatii, care sunt momentele principale ale evenimentului (precum valsul mirilor, furatul miresei, tăierea tortului sau aruncarea buchetului) și dacă nunta va conține momente extraordinare (vreun invitat special, un discurs programat, etc). În caz că există un program al nunții, acesta va trebui înmânat înainte de eveniment echipei care va filma și va fotografia evenimentul. Și aici va fi nevoie de prim-planuri cu detalii emoționante – de la aranjarea meselor, la flori, emoțiile invitațiilor sau detalii vestimentare din ținutele mirilor, invitațiile sau tortul înainte de a fi tăiat. Este de preferat însă ca invitații să nu fie filmați în detaliu sau prea mult timp când servesc masa, aceste momente nefiind definitorii pentru nuntă și nici apreciate ulterior de cei care vor viziona filmul.

- Colaborarea cu fotograful. Aici este vorba de o echipă care lucrează împreună pentru a surprinde în imagini și pe peliculă povestea de dragoste a mirilor, dar și bucuria cu care aceasta este celebrată alături de oameni dragi. O idee ar fi ca pregătirile pentru anumite fotografii de grup să fie filmate, aceste momente rezultând adesea amuzante și complet „documentate”, având în vedere că sunt atât filmate, cât și fotografiate.

- Desigur că există multe stiluri în care poate fi filmată o nuntă. Dacă numai cel așa numit „clasic” nu este pe gustul mirilor, poate că le surâde ideea de a avea nunta rezumată și sub forma unui video-clip – iar pentru asta este nevoie de participarea tuturor și de un scenariu pe care mirii și câțiva invitați să-l cunoască și să-l urmeze, pentru un plus de originalitate și amuzament.

         Pot stabili cu cameramanul, înainte de eveniment, modul în care doresc să-și păstreze aceste amintiri în format video. La Grafix Studio oferim consultanță detaliată viitorilor soți în ceea ce privește modul în care realizăm filmările.

         Unii miri vor avea, de asemenea, nevoie de prezența cameramanului și a fotografului și după nuntă, dacă se hotărăsc să facă ceea ce se numește „trash the dress”, o sesiune ieșită din tipare, de-a lungul căreia tinerii căsătoriți ies în natură, se joacă și improvizează fără să le pese de ce se va întâmpla cu rochia de mireasă sau, dimpotrivă, cu intenția clară de a o murdări, fie că este vorba de vopsea, pământ, nisip sau apa mării.

- Editarea filmărilor este și ea foarte importantă. Atenție la succedarea cronologică a momentelor și la modul în care se face trecerea de la unul la altul. Muzica, fotografiile sau fragmentele video adăugate ar trebui întâi să se justifice și, în al doilea rând, să nu cadă sub incidența drepturilor de autor. Desigur că este de preferat, pentru un material final autentic și veridic, să nu fie folosite decât elemente ale respectivei nunți.

- Fiind una dintre cele mai importante zile din viața mirilor, discreția, profesionalismul și respectul sunt indispensabile. La aceste ingrediente trebuie să adăugăm talentul și pasiunea pentru a obține cea mai emoționantă și curată amintire de la nuntă.

Cinci lecții de aur universal valabile ale artei fotografice

          Tehnologia din spatele fotografiilor contemporane evoluează în mod continuu. Și tehnica fotografilor cunoaște pe zi ce trece inovații surprinzătoare. Cu toate acestea, în arta fotografică există câteva principii inalterabile, permanente și universal valabile, aplicabile în orice moment și cu influențe evidente asupra fotografiilor finale, indiferent de tipul acestora.

Lecția numărul 1: Nu este vorba de aparatul de fotografiat, ci de obiectivul său

        Aparatul de fotografiat este un senzor, dacă vreți un fel de „traducător” care procesează imaginea surprinsă de obiectiv. Există o mulţime de tipuri de lentile și fiecare permite fotografierea în mod diferit. Aparatul fotografic poate fi comparat cu „creierul”, în timp ce obiectivul este „ochiul”, acolo unde are loc percepția. Alegerea obiectivului perfect depinde de tipul de fotografii care urmează să fie făcute.

Lecția numărul 2: Nu este vorba de aparatul de fotografiat, ci de fotograf

        Fotograful artist se află în centrul fotografiei, chiar dacă nu apare în ea. Autorul, scenaristul, cel care o „vede” înainte de a apăsa pe butonul declanșator, cel care regizează povestea din spatele instantaneului surprins, fotograful este precum un dirijor fără de care, oricât de talentați ar fi membrii orchestrei și oricât de bine acordate instrumentele, muzica ar refuza să se nască. Fotograful este cel care pune în practică principii, concepte tehnice, gestionează aparatura și reglajele acesteia, ia decizii vitale și se implică cu trăirile, emoțiile și sentimentele sale pentru a oferi lumii viziunea sa unică asupra subiectului fotografiat.
        Așa cum se spune că, dacă un scriitor te transformă în personaj, devii nemuritor, tot așa, dacă un fotograf talentat îți oferă viziunea sa, imortalizându-te în fotografii, ai toate șansele să devii subiectul unei opere de artă. Iar arta este, dintotdeauna, echivalentului singuri tip de nemurire accesibilă oamenilor.

Lecția numărul 3: Lumina înseamnă 50% din reușită

        Fără lumina potrivită, fotografia va avea de suferit. Însă nu este nevoie doar de lumină, ci și de talentul fotografului pentru a o utiliza în beneficiul rezultatului final. Fie că vorbim de lumina naturală sau de cea artificială, tot fotograful are ultimul cuvânt de spus. Cu atât mai mult în cadrul unor evenimente, acolo unde trebuie să surprindă, fără a incomoda, esența acestora.

Lecția numărul 4: Povestea contează!

        Fotografiile sunt, de fapt, un canal de comunicare, mult mai puternice decât cuvintele, însă similare acestora, picturii, muzicii, filmelor și oricărei alte forme de artă. Chiar dacă fotograful și-a însușit primele trei puncte de mai sus, fără o poveste pe care fotografiile lui să o ilustreze, munca sa este golită de mesaj, emoție, sens.
        Cine privește fotografia trebuie, la rândul său, s-o simtă, s-o trăiască, să-i capteze
mesajul, să se lase purtat în locul și momentul când a fost făcută, să devină „contemporan” cu subiectul acesteia. Povestea este sufletul fotografiei și motivul pentru care va fi păstrată și arătată.

Lecția numărul 5: Fă o fotografie unică. Irepetabilă. De fiecare dată!

        Fotografiile care ne lasă fără cuvinte sunt cele care au personalitate, transmițându-ne mesajul într-un mod aparte, cu un stil inconfundabil, cu o tehnica proprie impecabilă. Cu o „semnătură” unică. Acestea sunt cele de care ne vom aduce mereu aminte. 

       Acestea sunt fotografiile pe care oamenii le privesc cu atenție, minute în șir. Acestea
sunt fotografiile premiate.

Fotografie premiata in anul 2016 de Abstract Canvas

        În concluzie, aceste cinci principii stau la baza fotografiilor reușite, a celor datorită cărora știi că ai în față un fotograf profesionist căruia i-ai încredința, sigur pe alegerea ta, onoarea de a-ți fi fotograf la nuntă sau la orice alt eveniment important din viață.

Zâmbiţi, vă rog! Sau nu...

Cum arătau fotografiile de nuntă de la început de secol XIX

            Zilele acestea - până pe 9 septembrie - este deschisă la Galeria Ricco/Maresca din New York o expoziţie fotografică fascinantă, o invitaţie la o călătorie nupţială în timp. Întorcându-ne în anii 1800, devenim participanţi muţi la nunţile epocii.

Cât de mult ne-am schimbat în ultimele două veacuri?

            Cele mai mari diferenţe sunt, evident, cele legate de tehnologie – pentru a putea avea amintiri din ziua nunţii, mirii trebuiau să viziteze un studio fotografic de unde, probabil, se întorceau cu una-două fotografii realizate într-un decor standard. Acel gen de fotografii (şi unicul la vremea respectivă) în care protagoniştii sunt puşi să stea (destul de mult, realizarea unei fotografii presupunând un proces îndelungat) în poziţii rigide, studiate înainte, impersonale şi inexpresive. Seriozitatea şi gravitatea momentului sunt incompatibile cu zâmbetele. Pozele astfel obţinute redau o stare de fapt, un fel de concluzie a evenimentului şi... cam atât.

            Ulterior, odată cu evoluţia aparatelor de fotografiat, imaginile au căpătat „viaţă”, iar fotografii, libertate de „mişcare”. De exemplu, în urmă cu 10-15 ani, fotograful de nunţi nu era limitat decât de cele 32 de poziţii ale unui film. Câte filme putea să aibă la el? 3-4-5? În prezent, însă, odată cu era digitală, are la dispoziție un număr nelimitat de cadre. La sfârşitul evenimentului, poate avea şi 3000 de poziţii, dintre care livrează clientului final 1000. Şi asta pentru că acesta libertate de mişcare, de creaţie şi de concept pe care tehnologia o facilitează artistului fotograf contemporan se traduce printr-un concept modern de fotografie. Acesta presupune crearea unei poveşti şi nu doar a unui set de imagini mai mult sau mai puţin similare. Azi nu se mai rezumă nimeni la clasicele posing-uri (deşi nu sunt eliminate complet), pentru că fotografiile fac parte dintr-o naraţiune. Una dinamică, ale cărei mişcări, atitudini, gesturi, emoţii, trăiri sunt toate fidel captate de cameră.

           La Grafix Studio căutăm întotdeauna cadrul perfect, acea milisecundă care, în realitate, presupune, de fapt, 5-10 cadre (dubluri sau cadre de iniţiere) în spate.

            Dar haideţi acum să ne întoarcem împreună în timp şi să admirăm fotografiile alb-negru sau sepia care se regăsesc, la iniţiativa co-proprietarului galeriei, Frank Maresca, inclusiv într-o carte publicată recent.

            Fotografiile ne emoţionează azi doar prin calitatea lor de martori ai istoriei, pentru faptul că şi-au făcut „datoria”, rezistând în timp până la noi, generaţii atât de îndepărtate de protagonişti, însă dincolo de asta nu transmit nicio emoţie. Personajele îşi reprimă orice tip de exteriorizare. Şi poate că în unele dintre fotografii chiar nu este nimic de reprimat. Să nu uităm că în acea epocă erau la modă căsătoriile bazate pe interese economico-sociale (precum faimoasele alianţe dintre nobilii scăpătaţi care aveau numele şi renumele şi noii îmbogăţiţi/parveniţi care aveau banii).

            Regina Victoria şi principele Albert au fost cei care au lansat moda acestor tipuri de fotografii. Când s-au căsătorit, în 1840, regina purta o rochie albă. Tabloul lor de nuntă a fost iniţial o pictură însă, 14 ani mai târziu, cuplul a recreat ziua nunţii în faţa unui fotograf, iar poza astfel obţinută a ajuns, la sfârşitul secolului al XIX-lea, tendinţă în ceea ce priveşte fotografiile de nuntă, inclusiv printre oamenii de rând.

            Fotografiile din expoziţie provin din târgurile de vechituri din New York sau au fost achiziţionate on-line. Multe dintre ele datează din perioada 1875 -1895 şi provin din Wisconsin.

            Privindu-le, ne dăm seama de schimbările de mentalitate care au avut loc de-a lungul anilor. Nu numai moda, ci şi atitudinea este cu totul alta, dar şi motivul pentru care doi oameni hotărăsc să se căsătorească. Relaţiile dintre miri, modul în care soţia se raportează la soţ şi invers, toate aceste subtile detalii se pot ghici dincolo de posturile fixe.

            Dar din punctul de vedere al fotografului, suntem aceiaşi de la 1800, însă aceiaşi care azi se bucură de libertatea de a crea o minunată poveste de dragoste în fotografii.

(sursă foto)

Ce trebuie să ştii despre viitorul tău fotograf! Nu-ţi lăsa nunta pe mâna oricui!

       De cele mai multe ori, când mă întâlnesc cu potenţiali clienţi, aud aceleaşi lucruri, „Nu vrem fotografii ca ale părinţilor noştri, drepţi ca la fotograf. Vrem fotografii naturale, realizate de un fotograf suficient de abil şi de discret încât să nu se comporte invaziv şi să întrerupă evenimentul.”

      Vestea bună este că deja fotografia de nuntă se îndreaptă spre acest stil.  „Posing”-urile (sau momentele când fotograful trebuie să intervină), după parerea mea, ar trebui să aibă loc doar în timpul şedinţei foto şi nu într-un mod invaziv. Mirii trebuie să fie relaxaţi, nu aşezaţi la milimentru.

       Sunt şi excepţii însă – şi aici mă refer la acei fotografi care îi asează pe miri şi nuntaşi la „posing”-uri în absolut toate momentele nunţii, mutându-i de colo-colo pentru a crea imagini „perfecte”. Chiar vă rog, atunci când vorbiţi cu viitorul vostru fotograf de nuntă, să întrebaţi dacă procedează aşa. Nu mi se pare nimic mai rău decât să fii tras de mânecă toata ziua când, de fapt, îţi doreşti un fotograf care să surprindă nunta, asa cum este ea, să te uiţi peste ani la fotografii şi să retrăieşti momente, nu să te vezi crispat, aranjat la „posing”-uri rigide, care nu te reprezintă.

       Majoritatea fotografilor vor surprinde ziua nunţii aşa cum este ea. Acum, poate te întrebi, dacă toţi merg pe aceleaşi principii, rezultatele vor fi similare, nu? Deci, ce face ca o fotografie să fie bună şi după ce ar trebui să mă ghidez atunci când îmi aleg fotograful? După ce fel de fotografii ar trebui să mă uit în portofoliul lui de nuntă?

Cred că totul se rezumă la capacitatea de a crea o poveste prin fotografii. 

       Fiecare fotograf are stilul său de a spune povestea voastră prin imaginile sale. Felul în care percepe nunta influenţează fotografiile tale, cum le face, unde sunt pozitionaţi atunci când au loc evenimente importante. Astfel, poţi identifica cu uşurinţă câteva variabile cu care fotografii „se joaca” pentru a-şi impune stilul.

Lumina direcţionată

       Orice fotograf cu care ai vorbi ţi-ar spune că lumina face 90% din fotografie. Unul dintre cele mai bune moduri de a înţelege lumina este să ridici mâna cu palma îndreptată spre fereastră. Apoi, începi să roteşti palma şi vei observa diferitele moduri prin care aceasta este luminată şi umbrele rezultate din poziţia ei. Daca ţii palma direct spre fereastă, o vei vedea luminată integral, dar dacă o roteşti la 90 de grade fata de fereastră, va face umbră şi va crea o imagine ceva mai dramatică. Asta facem noi, fotografii, toată ziua. Analizam lumina. 

Aşa că, atunci când vei analiza un portofoliu, vei începe să observi că ne jucăm cu lumina diferit. 

       Fiecare fotograf are un stil anume, iar fotograful „perfect” are stilul cu care tu rezonezi. Uitaţi de recomandări ”cel mai bun este este bun x sau y”, analizaţi şi decideţi singuri!

Compoziţie

         După lumină, următorul lucru la care ar trebui să te uiţi este compoziţia. Nu vreau să aprofundez foarte tehnic, în principiu se referă la „setup” şi elementele care compun fotografia. Ce „setup” a făcut fotograful pentru a crea imaginea? Chiar dacă fotografiem nunta, aşa cum este ea, ne uitam după moduri diferite de a face fotografiile.

       Uite un exemplu mai jos, o fotografie cu mirele şi tatăl lui, diferită faţă de o simplă fotografie de grup. 1. mirele este în spate, 2. tatăl lui care abia coborâse scările, 3. reflexia în geam - astfel am reuşit să aduc două planuri într-unul singur. 

       Din astfel de cadre reuşesc să creez povestea, după ore de fotografiere, obţinând astfel un rezumat în câteva imagini care te trimit acolo, în mijlocul evenimentului, cu atmosfera şi emotia acelei zile.

       Puneţi întrebarea, sunt toate fotografiile făcute din acelaşi unghi şi perspectivă? Cum face fotograful lucrurile intersante? Sunt momente, precum cel de mai jos, când fotograful „intră în acţiune”? Orice te face să simţi că „eşti acolo” este, din punctul meu de vedere, o compoziţie buna.

Echipamente

       Totul se rezuma la echipament nu? Ai aparat bun, ai poze bune! Tot ce am citit pe net, legat de „fotograful perfect” te îndeamnă să întrebi „Ce echipamente folosiţi?”. Dacă nu lucrezi, la rândul tău în domeniu, sincer, mi se pare pierde de timp. O să-ţi răspund, 6d, 16-35 mm, 24-70 mm, 50 mm, 100 mm. Te-am convins, semnăm? :)

       Fiecare dintre noi, fotografii, ne „personalizăm” trusa foto cu echipamente care răspund cel mai bine stilului nostru. Dacă nu am un 70-200 mm, cum au majoritatea, nu înseamnă că am o lentilă lipsă, pur şi simplu, nu mă ajută. L-am avut până anul trecut, l-am vândut pe bani puţini :).

       Părerea mea personală, atunci când te uiţi la fotografii, acestea trebuie să fie clare, „sharp” cum zicem noi. Dacă sunt „soft”, uşor neclare, „vignetate” sau fete albe şi fundaluri negre, probabil că fotograful foloseşte aparatul foto împrumutat de la bunici. 

      Un pont - dacă pot să-i spun aşa – în discuţia cu fotograful, întreabă-l şi despre cum vede el o nuntă, chiar dacă probabil ţi-ai cam dat seama de asta din portofoliul lui. Până la urmă, este vorba despre o poveste în imagini, cu glasul lui.

        Aşa că întrebă-te, îţi place stilul lui? Sunt fotografiile sale „sharp” sau „soft”? Povestea pe care o va spune fotograful prin viziunea lui, este şi a ta, este despre tine?

Concluzie

       Cred că pare multă informaţie, aşa că o să simplific: „Iţi plac fotografiile lui?”.  Daca nu prea te pricepi la critica artistică, nu-i nici o problemă, ignoră întrebarea şi treci direct la a doua. „Iţi place fotograful ca persoană, caracter?” Deşi nu pare la prima vedere, să ştii că acest aspect este mult mai important decât lumina, compoziţia, tehnica etc.

Sper că aceste sfaturi iţi vor fi de un real folos în găsirea fotografului de nunta „perfect” şi te invit mai departe să arunci o privire în portofoliul nostru.

Cristi Mocanu, fotograf GRAFIX STUDIO

Grafix Studio a crescut si se schimbă

În viața oricărei companii vine momentul în care trebuie să te întrebi ce-ai reușit să faci și în ce te-ai transformat? După zece ani de existență, momentul acela a venit și pentru Grafix Studio, iar răspunsul la întrebările acestea trebuie să îl spunem tuturor, pentru că am învățat, am făcut lucruri din ce în ce mai frumoase și ne-am maturizat.

Așa că am hotărât că avem nevoie de un nou logo, care să vorbească mai bine despre cine suntem și ce facem. Ca atelier de creație, Grafix Studio a progresat enorm în ultimii ani, diversificându-ne în mare măsură tehnica compozițională. De aceea, noul nostru logo începe prin a sublinia fără echivoc că facem fotografie și videografie; însă le facem la nivel profesionist, ajutați de un limbaj artistic cizelat în sute de experiențe. Elementul grafic de forță al logo-ului constă în reprezentarea Proporției de Aur (unul dintre principiile cele mai importante în crearea armoniilor vizuale), continuată cu abstractul artistic provenit din imaginație și interpretare. Fontul folosit - de tip Art Nouveau - descrie eleganța pe care o propunem în lucrările noastre, care sunt întotdeauna despre oameni și sentimente și nu despre evenimente și locuri.


Noul logo e un melanj echilibrat de ordine și abstract, care enumeră vizual trăsăturile pe care le-am dobândit în acești ani: determinare, simț artistic și curajul de a experimenta. Astea sunt virtuțile principale ale Grafix Studio, așa cum le vedem noi în anul în care împlinim un deceniu de activitate creativă.

Și cum trăsăturile de care am vorbit nu le-am fi putut căpăta fără voi, clienții și partenerii noștri, vă mulțumim că ne sunteți alături!

Logo design conceptie.ro

Cine suntem, ce facem?

Amintirile sunt neprețuite, în special cele de la evenimentele importante din viața noastră: nunta și botezul. Echipa GrafiX Studio își dorește să capteze cu ajutorul fotografiei și a imaginilor video aceste momente unice, pline de frumusețe, însemnătate și emoții, pentru a vi le oferi spre păstrare, peste timp. Vă veți întoarce cu nostalgie la aceste amintiri și veți resimți emoția acelor evenimente pe care le trăiți o singură dată în viață, datorită unor fotografii clare, spectaculoase și originale și a unor filmări profesionale.

fotograf.jpg

Suntem pe deplin conștienți de responsabilitatea pe care o avem pentru a vă oferi cele mai frumoase imagini de la nunta sau botezul dumneavoastră, de aceea fiecare eveniment este special pentru noi și fiecare client este tratat cu atenție și grijă.

Cine suntem?

Echipa GrafiX Studio este formată dintr-un fotograf (Cristian) şi un cameraman (Valentin) cu experiență în domeniul imaginii de eveniment, după ce în anul 2008 am decis să lucrăm împreună și să ne axăm activitatea pe fotografia profesională.

Echipa noastră asigură servicii complete de fotografie si videografie: sesiuni foto-video, montajul video și prelucrarea fotografiilor. 

Ce vă oferim?

În ziua nunții / botezului vom fi prezenți pe tot parcursul evenimentului pe care îl organizați, la cele mai importante momente ale zilei: începând cu pregătirile miresei și ale mirelui, sosirea invitaților, gătitul mirilor, cununia civilă, ceremonia religioasă, petrecerea de la restaurant, furatul miresei, tăierea tortului şi dezgătitul miresei.

Pentru că suntem atenți la detalii nu vom rata cele mai frumoase clipe de pe parcursul zilei și vom realiza: fotografii de grup, portrete, vom surprinde momentele emoționante, dar și întâmplările haioase, care colorează fiecare eveniment. Fotografiile brute vor fi prelucrate, pentru un plus de luminozitate, culoare și claritate.

Cameramanul are misiunea de a filma într-o manieră profesionistă și de a surprinde atmosfera evenimentului și invitații, prin cadre de detaliu sau cadre ample, din diferite unghiuri, pentru a avea un material bogat pentru post-producție. Materialul video final va beneficia de un montaj curat, corecţie de culoare, lumină şi contrast.

Sedinta foto după eveniment sau ”Trash the dress”

În pachetul de servicii foto destinat nunții / botezului includem și o sesiune foto după eveniment, intitulată ”Trash the dress” sau ”Love the dress”.

După nuntă putem alege, de comun acord, o locaţie pentru o şedinţă foto relaxată. Liniştiţi, bem cafeaua împreună şi ne pregătim pentru o zi plină dedicată fotografiei. Vom aborda latura artistică a fotografiei de nuntă, fără să ne gândim că întârziem la cununia civilă, religioasă sau la restaurant. Cu siguranţă veţi fi mai relaxaţi şi lucrul acesta se va vedea în fotografiile finale. În plus, vom profita de mare, munte, de arhitectura excepțională a unui oraş precum Braşovul, Sibiul sau Bucureştiul. De asemenea, putem alege saline, muzee de aviaţie sau orice altceva consideraţi că vă caracterizează.

sedinta-foto-nunta

Şedinţa foto după botez are loc de obicei la client acasă, copilul fiind prea mic pentru deplasări în locaţii sau fotografiere în studio. Ne vom deplasa cu lumini de studio şi vom face fotografii copilului în costumaţii diferite, cu diverse accesorii, între jucării de pluş, coşuleţe etc.

Sesiunea foto de după eveniment are rolul de a întregi materialul foto-video de la nuntă / botez şi, astfel, veţi obține un album foto şi o filmare unicat.

 

Ce primiți la final?

Fotografiile le veţi primi pe DVD personalizat (2 seturi) şi în formatul unui album.

În ceea ce priveşte filmarea, fiind FullHD, veţi primi 2 seturi Blu-ray personalizate şi 2 stick-uri read-only (codare video format mp4). Pentru video, începând cu 2013, am renunţat la DVD-uri din cauza calităţii slabe în redarea filmărilor. La cerere, contra-cost, putem livra filmarea și în format DVD.

La cererea clientului, putem oferi şi materialul brut. Datorită volumului mare de informaţie (între 100 şi 300 Gb) acesta poate fi livrat numai pe hard disk extern pus la dispoziţie sau achitat de client.

 

Fotografie premiata de Abstract Canvas in 2016

Am făcut şi vom face mereu eforturi să ne distanţăm de rutina tot mai des întâlnită în fotografia de nuntă. Muncim şi învăţăm mereu, pentru a nu deveni un „copy-paste” al industriei şi pentru a oferi imagini puternice, care spun poveşti cel puţin la fel de frumoase ca perechile a căror bucurie o găsiţi în fotografia noastră.

De multe ori, când facem şedinţele foto după nuntă, locaţiile alese ne oferă tot felul de oportunităţi artistice oarecum ieşite din comun. De data asta, mirii noştri au avut ocazia să-şi împărtăşească bucuria cu nişte căţei care ne-au însoţit pe teren, probabil în speranţa că vor mânca şi ei ceva la sfârşit. Oricum, am avut inspiraţia să-l imortalizăm pe unul dintre cei mai insistenţi, iar alura sa fotogenică ne-a adus premiul „TOP BANNER AWARD” oferit de grupul de fotografi profesionişti „Abstract Canvas”.

Mulţumim tuturor celor care au încredere de zece ani în proiectul creativ GrafiX Studio.

Doi miri şi două mirese, la -15 grade. De nepreţuit.

În ianuarie 2016 am avut o şansă pe care nu o au mulţi fotografi: şedinţă foto cu două cupluri – doi miri şi două mirese; practic, două nunţi în aceeaşi zi. Iniţial, am avut o umbră de disconfort, pentru că nu eram sigur cum puteam să obţin un rezultat bun la un asemenea eveniment; nu e deloc simplu să gestionezi timpul şi mi se părea oarecum absurd să alerg de la un cuplu la altul. Însă, cum spuneam, nu ai parte de aşa ceva de prea multe ori în viaţă aşa că…

Stând de vorbă cu cei implicaţi (mirii şi miresele), lucrurile au început să se limpezească. Nunta urma să fie fără tradiţii şi pregătiri, cununiile civile deja erau făcute, la biserică se oficiau două slujbe separate, petrecerea urma să fie comună. Au simplificat atât de mult programul, încât, gândindu-mă că nu am practic ce să le livrez, în afara fotografiilor de grup şi instantaneelor, le-am propus o şedinţă foto după cununia religioasă.

Nunta a fost frumoasă, am fotografiat cu drag; mi-aş dori să tot am evenimente aşa cum a fost la ei, relaxante, la care ai ocazia să lucrezi cu oameni receptivi şi dornici de fotografie.

Şi pentru că oamenii au fost atât de faini, şedinţa foto de după nuntă a fost nebunie curată. În cazul evenimentelor care se petrec în toiul iernii, obiceiul pe care îl au cei mai mulţi profesionişti din domeniu este să aştepte zilele calde ale primăverii şi verii pentru şedinţele foto de după eveniment; mie, însă, lumina lăptoasă a dimineţilor de iarnă îmi provoacă sete de fotografie şi le-am propus proaspeţilor căsătoriţi să facem şedinţa foto pe zăpadă; ei au fost imediat de acord şi am plecat împreună cu ei pe un ger de crăpau pietrele.

La începutul lui ianuarie, la -15 grade nici nu ştiam cum va reacţiona aparatura, ce autonomie voi avea cu bateriile în frig şi, dincolo de asta, cât vor rezista subiecţii mei. Mi-a fost puţină teamă că vom ajunge la locul stabilit, facem 5 fotografii şi apoi „hai acasă că e frig”. N-a fost însă deloc aşa; au tremurat un pic dar mi-au ţinut hangul şi şedinţa foto s-a prelungit aproape de trei ore; am fotografiat până nu-mi mai simţeam degetul pe declanşator.

cristi-mocanu-fotograf

De când am intrat în domeniul atât de creativ al fotografiei de nuntă, caut în permanenţă să aduc un aport artistic deosebit în fotografiile mele, de aceea caut insistent situaţii noi de fotografiere. Asta am urmărit şi la oamenii frumoşi de acum, i-am fotografiat în posturi naturale şi am reuşit să reproduc foarte bine atmosfera din timpul şedinţei. De multe ori, oameni din branşă ne acuză că am pus ceaţa din Photoshop, că am luat voalul de pe net şi i l-am pus în cap miresei sau că am făcut fotografii în studio şi le-am schimbat fundalul. Ei bine, un fotograf profesionist ştie că nu e timp de aşa ceva, totul se face în teren, pe frig, pe ploaie, pe ceaţă, la -15 sau la +45 de grade.

 

La Grafix Studio o fotografie bună va veni întotdeauna direct din aparat şi nu se va compara cu „desenele animate” din Photoshopul altora. O fotografie făcută de mine va avea atmosferă şi emoţie, nu tehnică de prelucrare. Drept dovadă, o fotografie a fost premiată cu locul 2 la Concursul Naţional de Fotografie, organizat de www.fotografi-cameramani.ro secţiunea fotografie de grup.

Locul 2 acordat de www.fotografi-cameramani.ro in anul 2015 la categoria fotografie de grup

Fotograf: Nuntă tradiţională sau nonconformistă?

Ai căutat „fotograf nuntă”? Ai găsit 

Tradiţiile sunt frumoase, dau culoare nunții și sunt amprenta noastră românească la mult așteptatul eveniment. Ele pun în valoare identitatea noastră, locul de unde suntem şi ajută un fotograf nuntă în a spune prin imagini, într-o manieră cronologic bine definită, povestea nunţii voastre.

fotograf-focsani

Fotografiile la nuntă pot fi uneori neplăcute, trebuie să zâmbiţi mereu, indiferent că te bat pantofii sau rochia nu stă cum trebuie. Noi spunem să nu vă forţaţi, fiţi naturali, zâmbetul fals se vede în fotografii! Cel mai important, conştientizaţi că uneori cea mai mare piedică în calea realizarii unor fotografii bune, sunteţi voi! De aceea nu uitaţi că nunta e o petrecere, unde voi trebuie să vă bucurați cel mai mult. Nunta nu este a invitaților. Este a voastră! Așa că trăiți-o din plin! Trebuie să fiţi relaxaţi şi măcar în ziua nunţii să lasaţi deoparte grijile organizării evenimentului.

 

Nuntă fără tradiţii? Se poate?

Şi încă cum!  Genul acesta de nunţi, cel puţin în fotografii, permine o libertate mult mai mare unui fotograf nuntă. Pentru că nu mai pierdeţi timp cu florile în piept, cu hora printre blocuri, mersul la naşi, puteţi începe direct cu o ședinţă foto.

Deci, alocăm mai mult timp fotografiilor artistice şi acest lucru se va vedea în proiectul final. Un fotograf nuntă va începe şedinţa foto chiar de la voi din casă, cu detalii, pregătiri, cadre regizate cu lumini externe bine controlate şi va continua afară într-un parc sau altă locaţie stabilită împreună.

La şedinţa foto afară putem invita naşii, părinţii, fraţi şi surori pentru câteva cadre şi fotografii de familie, urmând ca restul invitaţilor să-i fotografiem la restaurant, preferabil când vin, pentru că atunci sunt cel mai bine aranjați.