Fotografia narativă. Ghid complet (partea a II-a)

 

Cum unim totul – scenariul
        Cum spuneam în prima parte, spre deosebire de un film sau de o carte care au un scenariu ce se lasă descoperit treptat, în timp, pe măsură ce se derulează sau avansăm cu cititul, o fotografie își dezvăluie întreaga poveste într-o fracțiune de
secundă. Dar asta nu înseamnă că nu are și ea, la rândul său, un scenariu. Într-o fotografie, toate elementele poveștii se află simultan la dispoziția spectatorului. Însă acesta trebuie ghidat în „lecturarea” lor. Fotograful dispune de nenumărate
resurse și tehnici pentru a face asta, scoțând mereu în evidență elementul central al fotografiei. Iată câteva exemple:

1. Lumina: Zonele mai luminoase ale fotografiei sunt cele care atrag primele atenția, fiind văzute înaintea zonelor obscure ale fotografiei.

2. Curbe, linii și puncte de fugă: Într-o compoziție, punctele de fugă și elementele liniare sunt cele mai bune metode de a conduce spectatorul în „lecturarea” fotografiei.

3. Profunzimea câmpului: Focalizarea și estomparea sunt alte metode care facilitează ghidarea privirii și a atenției persoanei care privește o fotografie. În mod natural, creierul se centrează mai întâi pe zonele mai clar definite și apoi pe celelalte.

fotografie-mireasa

4. Privirea: Pentru a dirija rapid privirea într-un anumit punct al fotografiei cel mai simplu este ca personajul acesteia să se uite și el în aceeași direcție. Oamenii sunt curioși din fire, așa că vor urma, inconștient, traseul indicat – întâi ochii personajului
și apoi zona/obiectul spre care acesta privește.

buchet-mireasa

5. Direcția naturală: Cu excepția cazurilor în care privirea este „ghidată” de către fotograf într-o anumită direcție, în mod normal avem tendința să privim o fotografie de sus în jos și de la stânga la dreapta.

1684.jpg

       Să ai deja o istorie în minte în momentul în care apeși pe butonul declanșator crește șansele ca aceasta să fie surprinsă în fotografie. În fond, o imagine fără mesaj, fără istorie sau fără emoție este o imagine goală asupra căreia nimeni nu va avea de ce
să-și oprească atenția și admirația, întrucât nu transmite absolut nimic.