Erori în fotografia alb-negru

         Fanii fotografiilor alb-negru sunt poate la fel de numeroși precum fanii fotografiei în general. Din nostalgie, pentru a fi în pas cu ultimele trenduri, pentru că se lasă seduși de emoția pe care o fotografie alb-negru bine făcută o transmite și pentru încă alte multe motive, inclusiv fotografii de ocazie au folosit cel puțin o dată filtrele pe care aparatele foto le pun la dispoziție pentru a-și păstra amintirile în format alb-negru.
         Însă asta nu înseamnă că orice fotografie astfel executată (sau transformată ulterior) este o mică operă de artă. Dimpotrivă, este mult mai ușor să strici o fotografie monocromă, așa cum este mult mai greu să faci una memorabilă.
         Iată care sunt cele mai frecvente greșeli întâlnite în cazul fotografiilor alb-negru:
1. Atenție la culori. Atunci când o fotografie alb-negru pare perfectă pentru a fi transpusă în tonuri de griuri, trebuie să fim atenți dacă nu cumva exact culorile sunt cele care susțin compoziția.

Dacă fotografia este susținută de culoare, atunci nu trebuie să renunți la ea.jpg

2. Lipsa unui „centru de interes”. Cum unei fotografii alb-negru îi lipsesc culorile care să atragă atenția sau să emoționeze, fotografia alb-negru trebuie să aibă ceva care să preia aceste funcții, un așa numit „centru de interes”, o poveste ușor identificabilă, un mesaj.

O astfel de fotografie îl „pierde” pe cel care o privește, acesta neștiind unde să se uite.jpg

3. Sensibilitate foarte mare. În cazul fotografiilor alb-negru, utilizarea unei valori ISO ridicate (ISO este un indicator al sensibilității senzorului sau a filmului, unde un număr mai mare înseamnă o sensibilitate mai mare), cu atât mai mare este și „zgomotul” (noise) captat de senzor. De aceea, se recomandă folosirea valorilor joase ale ISO. Este posibilă îndepărtarea „zgomotului” cu ajutorul programelor speciale, însă există riscul ca detaliile fotografiei să se piardă.

ZGOMOTUL ESTE MAI VIZIBIL ÎNTR-O POZĂ ALB-NEGRU.jpg

4. Fond uni (ex: cerul fără nori). Dacă, de exemplu, în fotografia ta se regăsește o mare parte din cer, asigură-te că acesta nu este perfect senin, pentru că altfel va ieși precum o mâncare fără sare. Va fi un fond fad, fără relief, fără contraste. Dacă unui cer senin îi răpești culoarea, ce îi mai rămâne? Pe de altă parte, dacă este vorba de un cer înnorat, atunci șansele ca fotografia ta alb-negru să capteze atenția privitorului este foarte mare. Iată două imagini în care cerul apare senin și înnorat. Diferența este grăitoare, corect?

cer senin.jpg
cer înnorat.jpg

5. Lipsa contrastului. Idealul este ca o fotografie alb-negru este să conțină contraste, incluzând albul și negrul (nu numai nuanțe de gri). Nu este vorba de a exagera cu contrastul, însă o fotografie în care există numai griuri este una mai puțin expresivă, precum în exemplul de mai jos.

CONTRASTE.jpg

6. Fotografiere exclusiv în format JPG. Formatul JPG are ca rezultat un fișier comprimat din care se pierde multă informație. Aparatele de fotografiat au opțiunea de a lucra în formatul RAW, ceea ce permite păstrarea și modificarea separată a tuturor valorilor imaginii. Acest format îți oferă posibilitatea de a-ți afirma creativitatea, de a personaliza fotografia, astfel încât rezultatul final să fie unul spectaculos. De asemenea, o fotografie alb-negru, făcută în format JPG nu poate fi colorată ulterior, în caz că nu vă place rezultatul.
7. Compoziția slabă. Compoziția în fotografiile alb-negru este vitală. De aceea se recomandă cunoașterea regulilor de compoziție. Chiar dacă acestea nu vor fi respectate întotdeauna, important este să fie încălcate intenționat, în cunoștință de cauză, cu un scop anume.

CÂT ESTE DE IMPORTANTĂ O COMPOZIȚIE REUȘITĂ.jpg
Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Evitarea acestor erori aduc fotografiile alb-negru foarte aproape de autenticitate, valoare, emoție.
Sursă aici.