Erori în fotografia alb-negru

         Fanii fotografiilor alb-negru sunt poate la fel de numeroși precum fanii fotografiei în general. Din nostalgie, pentru a fi în pas cu ultimele trenduri, pentru că se lasă seduși de emoția pe care o fotografie alb-negru bine făcută o transmite și pentru încă alte multe motive, inclusiv fotografii de ocazie au folosit cel puțin o dată filtrele pe care aparatele foto le pun la dispoziție pentru a-și păstra amintirile în format alb-negru.
         Însă asta nu înseamnă că orice fotografie astfel executată (sau transformată ulterior) este o mică operă de artă. Dimpotrivă, este mult mai ușor să strici o fotografie monocromă, așa cum este mult mai greu să faci una memorabilă.
         Iată care sunt cele mai frecvente greșeli întâlnite în cazul fotografiilor alb-negru:
1. Atenție la culori. Atunci când o fotografie alb-negru pare perfectă pentru a fi transpusă în tonuri de griuri, trebuie să fim atenți dacă nu cumva exact culorile sunt cele care susțin compoziția.

Dacă fotografia este susținută de culoare, atunci nu trebuie să renunți la ea.jpg

2. Lipsa unui „centru de interes”. Cum unei fotografii alb-negru îi lipsesc culorile care să atragă atenția sau să emoționeze, fotografia alb-negru trebuie să aibă ceva care să preia aceste funcții, un așa numit „centru de interes”, o poveste ușor identificabilă, un mesaj.

O astfel de fotografie îl „pierde” pe cel care o privește, acesta neștiind unde să se uite.jpg

3. Sensibilitate foarte mare. În cazul fotografiilor alb-negru, utilizarea unei valori ISO ridicate (ISO este un indicator al sensibilității senzorului sau a filmului, unde un număr mai mare înseamnă o sensibilitate mai mare), cu atât mai mare este și „zgomotul” (noise) captat de senzor. De aceea, se recomandă folosirea valorilor joase ale ISO. Este posibilă îndepărtarea „zgomotului” cu ajutorul programelor speciale, însă există riscul ca detaliile fotografiei să se piardă.

ZGOMOTUL ESTE MAI VIZIBIL ÎNTR-O POZĂ ALB-NEGRU.jpg

4. Fond uni (ex: cerul fără nori). Dacă, de exemplu, în fotografia ta se regăsește o mare parte din cer, asigură-te că acesta nu este perfect senin, pentru că altfel va ieși precum o mâncare fără sare. Va fi un fond fad, fără relief, fără contraste. Dacă unui cer senin îi răpești culoarea, ce îi mai rămâne? Pe de altă parte, dacă este vorba de un cer înnorat, atunci șansele ca fotografia ta alb-negru să capteze atenția privitorului este foarte mare. Iată două imagini în care cerul apare senin și înnorat. Diferența este grăitoare, corect?

cer senin.jpg
cer înnorat.jpg

5. Lipsa contrastului. Idealul este ca o fotografie alb-negru este să conțină contraste, incluzând albul și negrul (nu numai nuanțe de gri). Nu este vorba de a exagera cu contrastul, însă o fotografie în care există numai griuri este una mai puțin expresivă, precum în exemplul de mai jos.

CONTRASTE.jpg

6. Fotografiere exclusiv în format JPG. Formatul JPG are ca rezultat un fișier comprimat din care se pierde multă informație. Aparatele de fotografiat au opțiunea de a lucra în formatul RAW, ceea ce permite păstrarea și modificarea separată a tuturor valorilor imaginii. Acest format îți oferă posibilitatea de a-ți afirma creativitatea, de a personaliza fotografia, astfel încât rezultatul final să fie unul spectaculos. De asemenea, o fotografie alb-negru, făcută în format JPG nu poate fi colorată ulterior, în caz că nu vă place rezultatul.
7. Compoziția slabă. Compoziția în fotografiile alb-negru este vitală. De aceea se recomandă cunoașterea regulilor de compoziție. Chiar dacă acestea nu vor fi respectate întotdeauna, important este să fie încălcate intenționat, în cunoștință de cauză, cu un scop anume.

CÂT ESTE DE IMPORTANTĂ O COMPOZIȚIE REUȘITĂ.jpg
 Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Fără o bună compoziție, fotografia nu spune nimic.

Evitarea acestor erori aduc fotografiile alb-negru foarte aproape de autenticitate, valoare, emoție.
Sursă aici.

Fotografia narativă. Ghid complet (partea a II-a)

 

Cum unim totul – scenariul
        Cum spuneam în prima parte, spre deosebire de un film sau de o carte care au un scenariu ce se lasă descoperit treptat, în timp, pe măsură ce se derulează sau avansăm cu cititul, o fotografie își dezvăluie întreaga poveste într-o fracțiune de
secundă. Dar asta nu înseamnă că nu are și ea, la rândul său, un scenariu. Într-o fotografie, toate elementele poveștii se află simultan la dispoziția spectatorului. Însă acesta trebuie ghidat în „lecturarea” lor. Fotograful dispune de nenumărate
resurse și tehnici pentru a face asta, scoțând mereu în evidență elementul central al fotografiei. Iată câteva exemple:

1. Lumina: Zonele mai luminoase ale fotografiei sunt cele care atrag primele atenția, fiind văzute înaintea zonelor obscure ale fotografiei.

2. Curbe, linii și puncte de fugă: Într-o compoziție, punctele de fugă și elementele liniare sunt cele mai bune metode de a conduce spectatorul în „lecturarea” fotografiei.

3. Profunzimea câmpului: Focalizarea și estomparea sunt alte metode care facilitează ghidarea privirii și a atenției persoanei care privește o fotografie. În mod natural, creierul se centrează mai întâi pe zonele mai clar definite și apoi pe celelalte.

fotografie-mireasa

4. Privirea: Pentru a dirija rapid privirea într-un anumit punct al fotografiei cel mai simplu este ca personajul acesteia să se uite și el în aceeași direcție. Oamenii sunt curioși din fire, așa că vor urma, inconștient, traseul indicat – întâi ochii personajului
și apoi zona/obiectul spre care acesta privește.

buchet-mireasa

5. Direcția naturală: Cu excepția cazurilor în care privirea este „ghidată” de către fotograf într-o anumită direcție, în mod normal avem tendința să privim o fotografie de sus în jos și de la stânga la dreapta.

1684.jpg

       Să ai deja o istorie în minte în momentul în care apeși pe butonul declanșator crește șansele ca aceasta să fie surprinsă în fotografie. În fond, o imagine fără mesaj, fără istorie sau fără emoție este o imagine goală asupra căreia nimeni nu va avea de ce
să-și oprească atenția și admirația, întrucât nu transmite absolut nimic.

Fotografia narativă. Ghid complet (partea I)

            Care a fost ultima fotografie care te-a impresionat? Care te-a lăsat fără cuvinte sau, pur și simplu, te-a fermecat și încă te mai gândești la mesajul ei? Așa e că nu era o compoziție de forme și culori și... nimic mai mult? Așa e că acea fotografie a reușit să-ți transmită ceva? O stare, un sentiment, o emoție... A reușit să-ți spună o poveste. De fapt, asta fac toate fotografiile memorabile: spun o poveste, conțin o istorie impresionantă pe care reușesc să ți-o transmită la prima vedere.

          Spre deosebire de un film sau o piesă de teatru care au la dispoziție o oră și jumătate sau două, spre deosebire de o carte care are cel puțin o sută de pagini în care să-și detalieze poveștile, o fotografie are la dispoziție ceea ce surprinde într-o miime de secundă. Sau, cu alte cuvinte, îngheață timpul în momentul în care fotograful a apăsat butonul declanșator, iar asta face să pară extrem de greu să poți „povesti” ceva prin intermediul imaginii rezultate. Nu este vorba nici măcar de o serie de imagini statice, ci doar de una singură. De fapt, ceea ce transformă o fotografie într-o experiență fascinantă este puterea subtilă cu care ne atrage și ne moțiovează, captivându-ne atenția. O micro-istorie, cu toate detaliile, cu început, conținut și sfârșit „spuse” simultan.

          Elemente indispensabile într-o fotografie narativă: desigur că nu se pot include toate elementele următoare într-o sigură fotografie, însă cu cât mai multe, cu atât mai ușor îi va fi celui care privește să înțeleagă povestea.

- Un context fizic: Decorul (fundalul) în care are loc povestea. Poate fi natură, oraș, o stradă, un restaurant, o cameră sau chiar interiorul unui obiect etc, cu condiția să fie ușor identificabil. Și nu este vorba aici de numele locaţiei, ci de faptul că trebuie ca privitorul să înțeleagă clar unde este făcută fotografia.

- Un context temporal: Poți transmite prin modul în care este făcută fotografia o referință în legătură cu momentul din zi/an în care a fost făcută? Este dimineața, este la apus, vară sau iarnă? Fotografiile care includ indicii temporale au o mai mare încărcătură narativă decât cele din care, oricât ai privi, nu poți să deduci nimic în legătură cu contextul temporal.

- Un context emoțional: Fotografia trebuie să definească cât mai clar o emoție predominantă. Nu este obligatoriu să fie singura, ci doar cea care va prevala în fața tuturor celorlalte. Direcția vizuală aleasă pentru fotografie trebuie să conducă și ea către emoția predominantă. De exemplu, va fi greu ca sentimentele să fie exprimate prin intermediul unei fotografii în culori vii și calde.         

- Un element protagonist: Prin „element” înțelegem o persoană, un obiect, un peisaj, orice poate deveni protagonistul (personajul principal) fotografiei. Acesta trebuie stabilit înainte de a fi făcută fotografia și nu lăsat la întâmplare.

- va urma -

Cinci lecții de aur universal valabile ale artei fotografice

          Tehnologia din spatele fotografiilor contemporane evoluează în mod continuu. Și tehnica fotografilor cunoaște pe zi ce trece inovații surprinzătoare. Cu toate acestea, în arta fotografică există câteva principii inalterabile, permanente și universal valabile, aplicabile în orice moment și cu influențe evidente asupra fotografiilor finale, indiferent de tipul acestora.

Lecția numărul 1: Nu este vorba de aparatul de fotografiat, ci de obiectivul său

        Aparatul de fotografiat este un senzor, dacă vreți un fel de „traducător” care procesează imaginea surprinsă de obiectiv. Există o mulţime de tipuri de lentile și fiecare permite fotografierea în mod diferit. Aparatul fotografic poate fi comparat cu „creierul”, în timp ce obiectivul este „ochiul”, acolo unde are loc percepția. Alegerea obiectivului perfect depinde de tipul de fotografii care urmează să fie făcute.

Lecția numărul 2: Nu este vorba de aparatul de fotografiat, ci de fotograf

        Fotograful artist se află în centrul fotografiei, chiar dacă nu apare în ea. Autorul, scenaristul, cel care o „vede” înainte de a apăsa pe butonul declanșator, cel care regizează povestea din spatele instantaneului surprins, fotograful este precum un dirijor fără de care, oricât de talentați ar fi membrii orchestrei și oricât de bine acordate instrumentele, muzica ar refuza să se nască. Fotograful este cel care pune în practică principii, concepte tehnice, gestionează aparatura și reglajele acesteia, ia decizii vitale și se implică cu trăirile, emoțiile și sentimentele sale pentru a oferi lumii viziunea sa unică asupra subiectului fotografiat.
        Așa cum se spune că, dacă un scriitor te transformă în personaj, devii nemuritor, tot așa, dacă un fotograf talentat îți oferă viziunea sa, imortalizându-te în fotografii, ai toate șansele să devii subiectul unei opere de artă. Iar arta este, dintotdeauna, echivalentului singuri tip de nemurire accesibilă oamenilor.

Lecția numărul 3: Lumina înseamnă 50% din reușită

        Fără lumina potrivită, fotografia va avea de suferit. Însă nu este nevoie doar de lumină, ci și de talentul fotografului pentru a o utiliza în beneficiul rezultatului final. Fie că vorbim de lumina naturală sau de cea artificială, tot fotograful are ultimul cuvânt de spus. Cu atât mai mult în cadrul unor evenimente, acolo unde trebuie să surprindă, fără a incomoda, esența acestora.

Lecția numărul 4: Povestea contează!

        Fotografiile sunt, de fapt, un canal de comunicare, mult mai puternice decât cuvintele, însă similare acestora, picturii, muzicii, filmelor și oricărei alte forme de artă. Chiar dacă fotograful și-a însușit primele trei puncte de mai sus, fără o poveste pe care fotografiile lui să o ilustreze, munca sa este golită de mesaj, emoție, sens.
        Cine privește fotografia trebuie, la rândul său, s-o simtă, s-o trăiască, să-i capteze
mesajul, să se lase purtat în locul și momentul când a fost făcută, să devină „contemporan” cu subiectul acesteia. Povestea este sufletul fotografiei și motivul pentru care va fi păstrată și arătată.

Lecția numărul 5: Fă o fotografie unică. Irepetabilă. De fiecare dată!

        Fotografiile care ne lasă fără cuvinte sunt cele care au personalitate, transmițându-ne mesajul într-un mod aparte, cu un stil inconfundabil, cu o tehnica proprie impecabilă. Cu o „semnătură” unică. Acestea sunt cele de care ne vom aduce mereu aminte. 

       Acestea sunt fotografiile pe care oamenii le privesc cu atenție, minute în șir. Acestea
sunt fotografiile premiate.

Fotografie premiata in anul 2016 de Abstract Canvas

        În concluzie, aceste cinci principii stau la baza fotografiilor reușite, a celor datorită cărora știi că ai în față un fotograf profesionist căruia i-ai încredința, sigur pe alegerea ta, onoarea de a-ți fi fotograf la nuntă sau la orice alt eveniment important din viață.